BDOT10k – jak pobrać dane i wczytać je wraz ze stylami 3


e-book "Mapy w QGIS 3.4" już w sprzedaży

Jakiś czas temu udostępnione zostały dane BDOT10K (Baza Danych Obiektów Topograficznych o szczegółowości odpowiadającej mapie 1:10000 – więcej informacji o bazie na stronie Geoportalu). Dane te są w niezbyt przyjaznym formacie gml. Dla poczatkującego użytkownika ich wczytanie i wyświetlenie może być problematyczne. Na szczęście GUGIK stworzył wtyczkę, która umożliwia wczytanie tych danych do QGIS z zachowaniem wszystkich styli. QGIS umożliwia natomiast proste “zapakowanie” tych wszystkich warstw do bazy geopackage. Zatem do dzieła!

Pobranie danych BDOT10K ze strony geoportalu

Na stronie głównej mapy Geoportalu, w rozwijanym menu po prawej stronie (w sekcji Dane do pobrania) należy zaznaczyć Bazę Danych Obiektów Topograficznych:

Następnie klikamy na mapie w interesujący nas obszar. Po chwili pojawia się “dymek” w którym widoczne są dostępne warstwy – jedna z nich jest właśnie Baza danych Obiektów Topograficznych. Po kliknięciu w strzałkę obok nazwy, przechodzimy do kolejnego okna w którym pojawia się możliwość pobrania bazy (dla obszaru powiatu, województwa lub kraju) i zapisania spakowanych danych na komputerze. Przed wczytaniem dane należy rozpakować.

Wczytanie danych BDOT10K do QGIS za pomocą wtyczki BDOT10k_SHP_GML

Na początek należy zainstalować wtyczkę BDOT10k_SHP_GML. Jeśli nie wiesz jak zainstalować nową wtyczkę zajrzyj do wpisu jak zainstalować wtyczki. Po zainstalowaniu znajdziesz wtyczkę w menu Wtyczki.

Gdy kliknięciu Import BDOT10k GML/SHP otworzy się po prostu okno w którym należy wskazać folder z pobranymi danymi (które zostały wcześniej rozpakowane). Następnie należy uzbroić się w cierpliwość i poczekać aż wszystkie warstwy się wczytają.

Eksport danych GML do bazy danych geopackage (wraz ze stylami)

Szybko da się zauważyć, że praca na tych danych jest trochę… powolna. Można temu na szczęście zaradzić. QGIS posiada algorytm, który umożliwia eksport wielu warstw jednocześnie do bazy danych geopackage. Dzięki temu można to zrobić szybko i sprawnie. Algorytm zwie się “Pakietuj warstwy do GeoPackage” – najłatwiej go znaleźć wpisując fragment nazwy w filtr panelu algorytmów processingu.

W oknie algorytmu zaznaczamy wszystkie wczytane warstwy oraz opcję zapisu także styli warstw. Uruchamiamy algorytm i po dłuższej chwili oczekiwania możemy cieszyć się szybko działającą bazą danych BDOT10k.

Algorytm Pakietuj warstwy do geopackage na przykładzie BDOT10k


Jeśli uważasz te treści za przydatne i doceniasz moją pracę - postaw mi kawkę, będzie mi niezmiernie miło!

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

3 komentarzy do “BDOT10k – jak pobrać dane i wczytać je wraz ze stylami

    • Alina Gerlée Autor wpisu

      Wydaje mi się, że póki co nie jest to możliwe. Na pewno nie za pomocą algorytmu pakietowania. Ale może jest jakaś wtyczka, która to umożliwia…? Gdyby ktoś z czytających wiedział coś na ten temat, to zachęcam do podzielenia się informacją pod tym postem 🙂

  • Benbenek

    Dzięki za tip.
    Wysypały mi się komentarze na czerwono o przekroczeniu dozwolonej długości znaków. Całość jakoś się spakowała i działa ale kolejność warstw się rozjechała.
    Inna sprawa, to biblioteka syboli svg do BDOT10k. Niektóre z nich nie pokazują się prawidłowo (czarny prostokąt). Zaglądając do plików źródłowych które ściągają się razem z danymi widać, że rzeczywiście część z nich jest niepoprawna. Masz to samo czy to tylko ja?